Inleiding

In het begin van 2006 is er samen met vrijwilligers en coördinatoren van speel-o-theek Het Speelpunt een koers bepaald. Aan de hand van deze koers wordt het jaarverslag geschreven. Het jaar 2006 heeft vooral in het teken gestaan van het zoeken naar een nieuwe locatie voor de speel-o-theek maar er is ook aandacht geweest voor het welbevinden van de vrijwilligers door onder andere een persoonlijk gesprek aan de hand van een vragenlijst en deskundigheidsbevordering.
De samenwerking met MEE en Stichting de Driestroom heeft in 2006 beter vorm gekregen door een goede taakverdeling.

Martienke van Til en Moniek Gehring
Coördinatoren Speel-o-theek Het Speelpunt

Verdubbeling van het aantal klanten (totaal rond 200 klanten), waarvan 1/3 bestaat uit mensen met een beperking.

In 2006 is het volgende aantal abonnementen afgesloten:

Persoonsabonnementen 75
Gezinsabonnementen 72
Groepsabonnementen 20
Medewerkersabonnementen 33
Totaal 207

Het is gelukt dat eenderde deel hiervan bestaat uit klanten met een beperking.

• Er is een enquête naar de drie kinderdagentra gegaan om zo meer tegemoet te komen aan wat zij graag zouden willen, missen of juist heel goed vinden van de speel-o-theek.
• Uitbreiding van de uitleen aan externe organisaties. Vanuit Scholengemeenschap Mariëndael is een groep lid geworden. Daarnaast is de Kleurenwaaier (basisschoolgroep met kinderen met een rugzakje) en een groep van een kindercentrum ook lid geworden.

Zicht hebben op een locatie (hetzij blijven waar we zitten of een andere locatie)

In 2006 zijn de coördinatoren actief in gesprek gegaan met de directie van de Lea Dasbergschool in de Pythagorasstraat in Rijkerswoerd. Daarbij waren de volgende punten van belang:
• Een locatie waarbij de speel-o-theek een goed uitgangspunt heeft en zich bevindt tussen de doelgroep.
• Mogelijkheden tot samenwerking.
• Goede bereikbaarheid zowel voor klanten als vrijwilligers.
• Een ruimte met voldoende mogelijkheden qua oppervlakte en middelen zoals sanitair, eigen opgang, etc.

Aan het einde van het jaar is overeenstemming bereikt over de inbedding van de speel-o-theek in de school. In januari 2007 zal de huurovereenkomst ondertekend worden.

€ 5000 aan fondsengeld is geworven

De ambitie voor fondsenwerving was groot. Helaas hebben we minder fondsengeld binnen gekregen dan onze intentie was. Uiteindelijk hebben we € 3150 aan fondsengeld binnen gekregen. Hieronder volgt een overzicht van de fondsen en de besteding van het geld.

Fonds Bedrag Doel
Gelderse Blindenstichting € 500,00 Aanschaf aangepast spelmateriaal voor kinderen met een verstandelijke en visuele beperking
Burger en Nieuwe Weeshuis € 1500,00 Aanschaf aangepast spelmateriaal voor kinderen met een verstandelijke en visuele beperking
Bijdrage Oranje Fonds € 150,00 Tegemoetkoming in de kosten tijdens de Landelijke Ontmoetingsdag van het Oranje Fonds
Wijkplatform HVKR € 1000,00 Ten behoeve van een vrijwilligersuitje

Totaal € 3150,00

1 sponsor

In 2006 zijn veel mogelijke sponsoren aangeschreven. Dit heeft een mooi resultaat opgeleverd van wel 4 sponsoren:
• Zo kreeg de speel-o-theek van fabrikant Mattel (denk aan: Fisher Price, Barbie etc.) 2 enorme dozen cadeau. Dit waren de allernieuwste speelgoedartikelen die in de speelgoedwinkels te vinden waren.
• Van Hairservice Joke uit Rijkerswoerd heeft de speel-o-theek een Playmobil kapsalon gekregen.
• Het bedrijf HocoParts, een groothandel in o.a. motoronderdelen, heeft een bedrag van € 150 gedoneerd. Om aan te sluiten bij het soort bedrijf is daarvan een éénwielfiets aangeschaft.
• Fabrikant Megablocks heeft een muzikale boerderij ter beschikking gesteld.

Een duidelijk en helder vrijwilligersbeleid

Kaders commissies
In overleg met de vrijwilligers zijn er kaders aangegeven voor de verschillende commissies binnen de speel-o-theek. Zo weet elke commissie welke taken en verantwoordelijkheden bij wie liggen.

Regeling voor reiskosten- en onkostenvergoeding
Er is een heldere regeling reiskosten- en onkostenvergoeding ontwikkeld. Dit heeft als doel dat iedereen weet dat hij/zij recht heeft op reiskostenvergoeding en hoe dat gedeclareerd moet worden.

Regeling bij calamiteiten
Een telefooncirkel kan geraadpleegd worden als iemand onverwachts en op korte termijn niet in de uitleen kan werken. Deze cirkel kan afgewerkt worden. Eén van de twee coördinatoren is gedurende een maand bereikbaar om mee te beslissen wat er moet gebeuren als vervanging niet geregeld kan worden.

Vrijwilligersovereenkomst voor iedere vrijwilliger
Iedere vrijwilliger heeft een vrijwilligersovereenkomst van MEE Gelderse Poort gekregen. Hierbij heeft men een aansprakelijkheidsverzekering en recht op reiskostenvergoeding.
Nieuwe vrijwilligers ontvangen een welkomstpakket met daarin de diverse regelingen, vrijwilligersovereenkomst, adressenlijst, rooster etc.

Regelmatige begeleidingsgesprekken met coördinator
Iedere vrijwilliger die minimaal drie maanden aan het werk is in de speel-o-theek heeft een begeleidingsgesprek met één van de coördinatoren gehad. Vrijwilligers die korter bij de speel-o-theek zijn komen werken, hadden al een kennismakingsgesprek gehad.
Ook is er een enquête onder de vrijwilligers gehouden met betrekking tot de speel-o-theek.

Deskundigheidsbevordering: 2 gerichte cursussen in 2006 hebben plaatsgevonden.
Er is een deskundigheidsbevordering in de vorm van workshops rondom spel en speelgoed voor kinderen met een beperking geweest. De tweede bijeenkomst voor deskundigheidsbevordering heeft niet plaats gevonden door tijdgebrek.

Het Speelpunt staat op de kaart

Website van MEE
Een uitgebreid interview met één van de vrijwilligers heeft op de website van MEE gestaan. Daarnaast is de speel-o-theek te vinden via de diverse zoekmogelijkheden op de website van MEE.

Publicaties in magazines van MEE
Dit is niet gebeurd. In verband met de samenwerking met MEE Oost-Gelderland is er weinig ruimte voor Arnhemse activiteiten. MEE Oost-Gelderland heeft aangegeven dat er wel een evenredige hoeveelheid informatie uit de regio in het magazine moet komen te staan. Een artikel over de speel-o-theek is hierdoor niet geplaatst.

Website van Driestroom
De speel-o-theek is ook via de website van De Driestroom te vinden.

Publicaties in magazines van de Driestroom
Een aantal keren is de speel-o-theek aan bod geweest in het magazine van De Driestroom.

Naamsbekendheid
• De speel-o-theek heeft weer een nieuwe folder, met nieuwe foto’s en informatie die up-to-date is.
• Er heeft een enorme PR-activiteit plaatsgevonden. Vrijwilligers hebben op vele locaties in Arnhem Zuid flyers verspreid van de speel-o-theek, bijvoorbeeld bij consultatiebureaus, peuterspeelzalen, wijkcentra etc.
• De ramen van de speel-o-theek zijn beschilderd met het logo van het speelpunt en mooie kindertekeningen.
• De speel-o-theek heeft deelgenomen aan een ouderavond van een kinderdagcentrum.

Financieel overzicht Speel-o-theek Het Speelpunt 2006

01-01-2006 tot en met 31-12-2006